månadens text

Visa mig hur jag kan tjäna dig i den allra minsta av dina bröder. Moder Teresa

Jul 31, 2007

Volleyboll, konferens och roadtrip

.. är sommar klätt i tre ord!

Jag har tappat räkningen på antal volleyboll-matcher jag spelat denna sommar måste jag säga. Det finns inget som eggar mig så mycket som att få röra vid denna boll, känna sanden under fötterna och spela tills solen gått ner. Lite rödflammig på handlederna efter baggerslag och brutna naglar efter fingerslag (ikväll är det dags för nagelklippning!) sätter man sig, blöt som man är efter sista doppet, i en soluppvärmd bil och njuter av skön musik. Snart dyker stjärnorna upp på den klara himlen och när man kliver ut och tar ett djupt andetag i den friska luften vet man att det är sommar.

Vecka 30 är förbi och så också den årliga Europakonferensen. Denna gång blev det till att frivilligt stå som kassabiträde i caféet och passa missionärsbarn. Kassan gick förvånansvärt bra om man jämför andra år med dessa ålderdomliga kassaapparater, endast överkomliga diffar. Men under barnpassningskvällarna fick jag minsann känna på hur det är att vara värdelös som barnvakt. Inte bara var det fyra barn jag tog hand om, varav de två yngsta var ett 3-årigt hypervilt och nyadopterat tvillingpar som endast talade ryska, utan alla fyra var de mest olydiga och vilda barn jag någonsin mött på denna jord. Det var med svett och hemskt mycket tårar jag till slut fick de två yngsta i säng. Hemska saker. Men oj, så söta de var trots allt kaos! Man märkte på dem att barnhemsföreståndarna inte behandlat dem väl. Så tacksamma de var för kramar och pussar! När man jobbat och slitit frivilligt, fått massor av god undervisning, gått och lagt sig kl ett på natten nästan varje dag, träffat och pratat med så många bekanta att man har ont i munnen, allt detta under en och samma vecka, då vet man att det är sommar.

Ahlgrens bilar är ett nödvändigt köp när bilen står packad med väskor inför sommarens roadtrip. Sådant hör bara roadtripen till. I år går turen till Flen, kanske också Örebro, för att hälsa på gamla vänner och njuta av baddagar på "Orresta The Paradise". Volleyboll står förstås också på listan. Ahlgrens bilar kan också användas till andra saker: man kan till exempel bjuda kunderna och kollegorna på jobbet den sista arbetsdagen. Dagen till ära är det ju min namnsdag, så varför inte slå två flugor i en smäll? Här sitter jag och lyssnar på ABBA's "Waterloo" som min fina vän Becka har som en av önskesångerna på sin blogg. Vilken härlig dag! När man sitter i bilen på väg mot en enslig svensk ort, med godisbilar i munnen och neddragen ruta så att vinden fläktar friskt i det långa håret, då namnsdagen är förbi och träden fortfarande bär sina gröna blad, då vet man att det är sommar en liten stund till.

1 comment:

rebecka. said...

Ooo, vems ryska barn var du barnvakt till?? Kanske det finns lite koppling till mitt jobb i Norge.... Får försklara när vi träffas idag eller nåt.

Klem